Jet lag

Nu är klockan 12.56 här i PA. Min första dag i USA (igår) var adorable. Jag vaknade klockan 6 amerikansk tid :S, tänkte att det var för tidigt så jag somnade om. Vaknade 7. Somnade om. Vaknade 8.15, gick och kissade och låg vaken till halv 9. Då vaknade Losse och vi tog en härlig bagel med Philadelphia-ost à la American. Vi tog det lugnt och spanade in vad som hänt runt om i världen (USA) på nyheterna. Sen fick vi ett ryck och begav oss till Wayne centrum! Där besökte vi Anthropology och "fyndade" diverse prylar. Jag köpte en klänning för 128 $.. Louise kom upp i samma summa, fast fick med sig tre items. 

När vi skulle betala kom Dan och mötte upp oss!!! Jag har blivit historisk som den första av oss svenskar som faktiskt mött Dan in reality :) Han verkar vara jättetrevlig. Det är ju lite svårt att uttrycka sig, man kan inte säga något spontant utan måste tänka efter lite innan, men efter ett tag kom jag igång! Vi begav oss till lite olika stores i Wayne och sedan bar det av till det GIGANTISKA King of Prussia - typ världens största mall. Jag brände way to much. Fast jag tänker inte hänga upp mig på det, man får inte vara snål. Jag köpte:
- Två par rutiga shorts från Element (I olika nyanser)
- Ett par rutiga shorts i mjukismaterial från Empyre
- En läcker t-shirt med MTV-motiv från Urban Outfitters.
- Ett vitt ribbat linne från Vans på extrapris :)
- Ett par flipflop från Volcom
- En klänning från Anthropology
- Ett basketlinne (som jag kanske ska byta) med nummer 50 på.

Vi åt "lyxig" lunch på Ruby's, typ som ett lite mer fancy Donken. Vi var igång från 11-19 med shoppingen! Jag trodde verkligen jag hade sett hela mallen, då säger Losse att vi bara hann med en tiondel. I'm so exited!! Det var mitt paradis.  

För er som tvivlat på Louises körkunskaper vill jag bara upplysa om att hon faktiskt körde finfint. Jag behövde bara skrika "akta" åt henne en gång. Hon ahr en läcker cab för övrigt. Det är skitvarmt här, typ 25-30 grader, så vi fick fälla ner taket. Vi lyssnade på The Killers och Scissor Sisters = party. Vi fick en del trånande blickar ;).

Vad var det mer som hände igår? Jo, det viktigaste av allt!!! Detta mina vänner är det bästa partytricket på länge! Vi var inne på Urban Outfitters och spanade bland prylarna. Då hör jag Losse fnissa. Jag frågar vad det är och hon tar upp en förpackning med "drinking glasses"; ett par glasögon som är som ett sugrör. Jag ska inom kort lägga upp bilder på dessa för vi hade verkligen the time of our lives igårkväll när vi testade dem! Hahaha!

Igår kväll deckade jag i soffan. Mitt under "My supersweet sixteen". Louise väckte mig genom att gorma "KARIN!" Jag vaknade med ett ryck och Louise sa åt mig att lägga mig. Då var klockan 10.15 :S...

När vi hade lagt oss så var jag precis på väg att somna då jag hörde ett surr i rummet! Här har dom en insekt som är bedrövlig. Den är så äcklig; Stinkbug heter den. Den flyger runt och kryper runt - överallt!! Louise har fobi mot småkryp och denna är en av de värsta (efter pappa-långben). Vi gjorde en rannsakan av rummet men utan resultat. Sen var jag på väg att somna igen då jag plötsligt säger:
- Vaa? (Seg och trött)

Detta vaknade jag av och Louise satte sig upp i sängen och undrade vad fasen jag höll på med. Jag hade nog precis börjat drömma om något. Vi garvade ett tag.

Jag sov inte så länge denna natten heller. Men jag tror att min Jet lag är på väg bort. Ikväll lovar jag att vara på alerten. Då ska vi vara babysitters.

Louise var med om en traumatisk upplevelse inatt!!! Hahaha, jag dör! Hon skulle berätta om den så här:

- Vet du!? Jag hade världens värsta mardröm inatt!!
- Jaha? Tell me.
- Jag sov och helt plötsligt hör jag ett ljud "MZBXCZKNZS".
Jag garvar sönder mig av denna ljudeffekt.
- Jag flög upp ur sängen och sprang och tände lampan!
Jag vaknade inte utav detta (jag sover på madrass i hennes rum).
- Sen spanar jag lite och så kommer en stinkbug krypandes upp vid min kudde!! Fräscht, då har den liksom krypit runt i mitt öra.....


Stackars Losse. Hon kunde inte sova på en timma efter det.

Idag har jag vart med Doris och Christer (Doris bror som också är här på besök) och handlat. Jag fick se en amerikans livsmedelsaffär. Den var hur lyxig som helst. När man kommer in kan man köpa en kaffe och gå runt och dricka den medan man handlar. Till detta finns en särskilld mugg-hållare på kundvagnen. Fancy.
Louise är nämligen barnvakt idag på dagen så jag fick åka på äventyr med Dorre och Chrille.

Det som är mest irriterande är att jag inte lyckas få min mobil att ringa! Jag har full täckning, men ändå står det "limited service"!!! What to do?


Kommentarer
Postat av: marcus

Karin! jag sa ju åt dig att du manuellt måste ändra på frekvensinställningar! Din telefon är med allra hösta säkerhet inställd på de europeiska frekvensområdena: GSM900 och/eller GSM1800. För att din mobil ska fungera måste du ställa om den till GSM850 och/eller GSM1900. Om du inte klarar av det hela så ring mig gärna så ska jag hjälpa dig. Jag hade samma problem i början!

Postat av: marcus

okey this is what you do:
gå in på samtalsinställningar eller nätverksval. Då letar du efter något där det står bandval. Om din mobil fungerar i USA finns följande två alternativ:
GSM 900/1800 och GSM 850/1900 (möjligen enbart GSM 1900). Välj den med störst frekvensområdet, alltså den med GSM 1900. You can do this Karin! Och tvinga Louise att ringa mig! jag saknar er båda!

2007-05-11 @ 23:18:26
URL: http://starcke.blogg.se
Postat av: Ylva

tja, den med stinkbuggen är ju ljuvlig, kan tänka mig losses min och tillhörande ljudeffekter..önskar jag vore där!

2007-05-12 @ 09:48:36
URL: http://yhlen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback