En färgglad kebab.

Eftersom Härryda kommun fått för sig att våra tätorter (Mölnlycke och Landvetter) ska bli coola och trendiga har man återigen fått för sig att köpa in ett konstverk/staty/pelare och placera denna i en (surprise) rondell. Jag gissar på att Mölnlycke är den ort i landet som har mest rondeller. Åtminstone topp 5. Dessutom lider man av perfektionism och har därmed systematiskt placerat ut kullersten och konstgräs där man kan.

Jag kommer aldrig glömma dagen då vi Mölnlyckebor fick beskedet att den nya fontänen som fanns i Mölndalsån endast var provisorisk. Alla tyckte att fontänen var ett snyggt inslag. När fontänen fick gå åt sidan för det "riktiga" konstverket var befolkningen som i koma. Det som kommunen lagt ut miljontals kronor på kom att bli den största missen i Mölnlyckes historia. Skulpturen kallas för "Arton" och föreställer jag-vet-inte-hur-många gråa pelare som står i Mölndalsån. När det är mycket vatten i ån ser man dem knappt, ("det påminner om en liten by...") och när det är lågt vatten ser pelarna ut som "skyskrapor". 

Efter succén med "Arton" ville man återigen bjuda invånare och besökare i Mölnlycke på en godbit - "Den färgglada kebaben". Med tanke på att Mölnlyce har fyra pizzerior är det onekligen passande. Frågan är bara om konstnären har fuskat och tagit hjälp av sina barn på dagis och om dessa vet vad en kebab är?

image262

Kebaben har framkallat vissa frågor,

- är den gjord av lego?
- varför är den sne?
- varför sitter den inte i mitten av rondellen?
- om den rondellen var onödig, vad är då inte den där färgglada kebaben?


Kebaben är alltså senste tillskottet bland skulpturerna i Härryda kommun. Det är egentligen ingen kebab, utan en "spole som ska symbolisera kommunens historia gällande textil". Namnet? "Den röda tråden."


Kommentarer
Postat av: sedel

en spole?? Hur ska man kunna se det?? Skulle aldrig på en miljon år gissa mig till att det är en spole! My ass, det är och förblir (tills nån river den) en malplacerad kebab!

2007-10-03 @ 12:53:03
Postat av: Ylva

den är gräslig och inte nog med det, den skymmer sikten något otroligt. kan väl dock inte kostat lika mycket denna gång, kanske endast ett par mille?

Postat av: Diddi

Kebab är ju fan så mycket roligare än en jäkla spole? Vad tänkte dom med? Storhetsvansinne e vad de e!

2007-10-03 @ 22:02:13
Postat av: Sars

åh min färgglada kebab! :D blev så glad när jag såg att du kallade den det.

2007-10-03 @ 22:31:17
URL: http://anpassad.blogg.se
Postat av: marcus

kommunala utsmyckningar är hemska!
Det lustiga är att pappa kallar en precis lika ful kreation i Kungälv för kebab.

2007-10-08 @ 17:34:19
URL: http://naftern.blogspot.com
Postat av: Simon

Fy fan vad jag garva när jag läste vad du skrivet Karin..du e grym..haha..har alltid undrat vad som händer i Mölnlycke..vem e det som tar dit alla konstiga verk???!!..haha...kul=)

2007-10-10 @ 20:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback