P.S

Läste just en gammal krönika av Jan Guillou (Aftonbladet 06-10-1997) som jag ska skriva ett referat om. Den var så klockren i många avseenden!

Han menar t ex att Carl Bildt använder ordet "du" fel i det svenska språket. "Du kan inte riskera ett storkrig bara för att du vägrar kompromissa" och "du kan inte slå ihop SE-banken och Trygg-Hansa utan att räkna på publicitetens effekter" är enligt Guillou exempel på att han översätter engelskans "you" felaktigt till du istället för man som är den riktiga översättningen.

Detta "trick" är alltså ett försök till att sätta sig i en högre sits eftersom man är så internationell och viktig och detta uttrycker Guillou såhär:

"Språkfelen visar hur stor och internationell man är med simfötter alldeles för grova för en svensk ankdamm."

Jag förstår precis hur han menar, men har aldrig riktigt tänkt tanken att det kunde vara ett "överklassfenomen". Jag själv använder mig säkert av du där det egentligen ska vara man då och då.. Säkerligen många andra också. Detta är givetvis inget jag skulle hänga upp mig på om någon sa, men tänker man så som Jan Guillou blir det genast aningen patetiskt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback