Januari.

Här i Sverige är vi bortskämda med en absolut fantastisk sommar. Den varar bara i typ två och en halv månad, men den tiden är underbar. Vad är det som gör den svenska sommaren så bra då? Jo, den är magisk. Bah! Vaddå magisk? I södra Europa varar sommaren längre och bjuder på ett klimat snäppet mildare och i många länder är det ju sommar året om. 

Det magiska ligger i att de fantastiska månaderna juni, juli och augusti ger oss kraft att ta oss igenom nio månader av misär. Eller rättare sagt, sommaren påminner oss om varför vi överhuvudtaget bor kvar i landet. För om man i en dag i januari tar en titt ut genom fönstret ber man om att bli omplacerad, Karibien lockar mer än nånsin. Avundsjukan när någon vän bokat en resa till Mallorca runt årsskiftet är påtaglig, gnället oundvikligt.

Och ändå bor man kvar.

Fördelar med vinter har jag aldrig hört talas om. Fast, när man var barn var det rätt kul när man fick ta fram snowracern och kunde åka i Mördarbacken. Tjusningen med det har mattats av med åldern.

På västkusten har vi inte varit bortskämda med "bra vintrar" vad jag vet. Fast hur definierar man en bra vinter? Snö och kallt gissar jag på.

"Mm, vad skönt med tio minus och vind som blåser igenom dunjackan och in i benmärgen".

"Och jag tycker att det är skitkul att gå ut på morgonen och skotta snö och skrapa rutorna i 10 minus".

Nope.


När det är slask och regn ute kommer man inte mycket lindrigare undan, tack vare vindarna som ett av djävulens verk. Om jag hade varit med när Titanic sjönk och överlevt hade jag troligtvis dragit någon typ av parallell med en vinter i Göteborg och att ligga på ett isflak i norra Atlanten.

Men i april börjar vinden få upp värmen och min favorittid på året kommer - våren. Vårkänslor är nog det mest underbara jag vet. Man hamnar i någon sorts lyckohypnos och glömmer genast mardrömmen oktober - mars. (September ser jag som en mellanlandning, på väg mot hösten. En rätt lurig månad som påminner om glada sommartider men även ger en försmak av helvetet som väntar.)

Nedförsbacken börjar som sagt i april och sen går det av bara farten. Ljusa kvällar, grill och flip flops blir rutin och man tror att det ska vara för evigt. Om det ändå vore så..

Kommentarer
Postat av: sars

I totaly agree with you! Fatta att jag kanske spenderar nästa vinter i mitten av Ryssland. Där kan man snacka misär. kunde jag inte blivit kär i ett annat land? :) får se om den kärleken blir långvarig dock :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback