The moves.

Vi ska inte sticka under stolen med att movesen är en viktig del i vårt primitiva leverne. Tänk på krogen, en ansamling på sisådär 95 % singlar som med alla medel försöker marknadsföra sin resliga kroppshydda. Då är det viktigt att kunna sina moves. Jag har tagit mig friheten att dokumentera lite av den ambitiösa träning som sker i min vänskapskrets.



Johanna visar ett mycket enkelt, men ack så tjusigt move. Vi kallar det "fingret" alternativt "enkelfinger".



Bemästrar man fingret kan man med lite träning bygga på med ett finger till. "Dubbelfingret".



Vad vi ser här kan lätt misstas för ett väldigt simpelt move. "Lyftet", som det kallas, kräver förutom en elitmässig taktkänsla, också en aerobicinstruktörs koordination då den kräver att övriga lemmar förutom armarna rör sig i takt med musiken. Tänk: Armarna upp i slowmotion - kroppen i 8-takt.



"Jag klarar inte den här övergången" är en rätt humoristisk sketch i favoritprogrammet "Hipp Hipp", men även en bra beskrivning på påföljande move efter lyftet. Jag pratar om "vevet". Till synes ett basic move som syns på varenda brat-tät avenykrog. Vevet kräver dock lite stil och finess om man inte vill räknas till skaran
"borgare med bakåtslick." Tänk istället knutna nävar och ett trevligt bankande på någons dörr där du vill in. Med detta movet i bakfickan är vem som helst kung på dansgolvet.



Elin och Elin visar här klassikern "stampet" som synts till på fritidsgårdar i Göteborgs kranskommuner runt millennieskiftet. Med fördel görs detta move med ena handen på ett skärp med en maffig bling-buckle. Nyckeln till framgång i stampet är att låtsas att man pumpar upp en madrass i en takt á la "hej vad det går mellan pattar och lår".



"Whip that butt" är en relativt utmanande rörelse som får bäst effekt om man dansar i par. Också detta ett move som den tidiga tonåringen brukat väl. (Tänk på att takten i whip that butt är A och O. "Dasken" skall komma samtidigt som själva "piskan"/hi-haten i låten gör sig känd.)



Nu har vi kommit till mer proffessionella moves som lämpar sig ganska illa för en lekman. (Se exempel på Elin till vänster). Akrobatiska studier är ett krav för att klara sparkar, volter och eventuella breakdance-moves. Men sker movesen på en bakgård relativt skyddad från insyn är det fritt fram att träna. Vem vet, du kanske är en naturbegåvning?

Kommentarer
Postat av: simon

haha du e sjukt rolig kakan...jag saknar dig!!!japp

2008-11-25 @ 15:25:40
Postat av: gretchen

Jag må säga att jag saknar movet vi kör för att utesluta alla inkräktare som försöker inkränkta på vårt revir på dance-floor. Har vi inte förevigat detta en endaste gång? Är det inte gjort? Då böir vi göira dei. Kan vara en av de absoluta favoriterna faktiskt.

2008-11-25 @ 18:58:24
Postat av: kakan

du, jag tror tamigfan att det ska finnas en, och då endast EN bild på movet du syftar på! No worries GON, jag ska ladda upp den..

2008-11-26 @ 12:25:42
Postat av: agaton sax

fröken g, jag har sökt och sökt men iche funnit bildbevis på det du söker. vi får sätta in mer resurser.

2008-11-27 @ 01:06:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback