Fel i planeringen.

Känns trist att redan en dag efter utannonserandet tänja på gränserna i 100 % höst. Det handlar dock inte om höstens påverkan på mig som happy happy joy joy utan om en fantastisk tabbe jag gjorde i april. Så smidigt och käckt klickade jag mig vidare tills jag var anmäld till ett naturvetenskapligt basår på GU.


"Basåret består av fyra delkurser. Under höstterminen läser du matematik och fysik parallellt som halvfartskurser. Under första halvan av vårterminen läser du kemi på helfart och under andra halvan biologi på helfart. Ett godkänt basår vid Göteborgs universitet ger behörighet motsvarande Biologi B, Kemi B, Fysik B och Matematik E. "


Fan vad praktiskt!

  

Studierna äger rum på campus Chalmers Johanneberg där jag tidigare fått lätt huvudvärk och illamående när jag passerat med spårvagnen. Nu vandrar jag alltså där själv varje dag och printar i den mån jag kan ner det som sägs och skrivs på föreläsningarna. Vilket jag efter varje undervisningstillfälle inser hur lite det är. Föreläsaren i matte saknar inte karaktär. Däremot saknar han flera års studier i pedagogik. Samma gäller för fysikföreläsaren, fast där saknas det även karaktär. Så att sätta sig in i Kurts (matte) och Stens (fysik) tankegång tar en del av ens energi. Men jag gillar det...


Kan inte hjälpa det, men jag skiter fullständigt i hur hög hastighet en 47 kg tung låda har efter att ha åkt nedför en 12 m lång planka med höjdskillnad 4 m. Eller förresten, jag hade nog inte överlevt om jag inte hade vetat! Hur hade mitt liv sett ut utan cosinus och sinus av alfa?! Hu, jag ryser av bara tanken.


Jag är mycket medveten om att det bara är jag själv som kan påverka hur det går för mig i skolan. Min motivation avgör hur bra detta kommer gå. Hade dock inte varit svårare om lärarna åtminstone hade läst en bok om pedagogik, bara ett kapitel hade räckt.


Det blir nog lätt såhär om man har ett liv fyllt av 100 % andra roliga aktiviteter och människor. Och glad är jag för det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback