Mia och Klara - årets humorprogram.

Motivering för utnämningen överflödig. Älskar detta program som in i bomben och en av höstens höjdpunkter är givetvis säsong 2. Can't wait!

As a matter of fact ska jag inom den närmsta timman åka och hälsa på en mycket god vän i vars sällskap det gärna citeras från just Mia och Klara. Har man sett/lyssnat på de två briljanta damerna Skäringer och Zimmergren mer än både en och två gånger är det lätt hänt att man drabbas av "Mia och Klara-syndromet", dvs. att språket helt och hållet styrs av fiffiga saker som sagts i tv-programmet/radioprogrammet.

T ex.

- Står du i kö?
- Jag står i kö, ja.

Frågan hade enkelt kunnat besvarats med ett enkelt "ja", men istället använder sig personen av upprepning. Det är bland annat just upprepningen som är a och o i Mia och Klara-syndromet.

ex 2.

- Finns det fler bananer?
- Nej tyvärr, de är slut.
- De är slut, ja.

Inte heller här nöjer sig personen som frågar med att kanske nicka lite lätt, alternativt slänga iväg ett "ok" som reaktion på svaret utan brukar återigen upprepningen.

Förutom upprepning kännetecknas syndromet av härmning av olika karaktärer i programmet, bruk av fantastiska ord samt en härlig ironi som är konceptets röda tråd.

För att inte avsluta inlägget så tvärt bjuder jag här på ett härligt litet utdrag ur Roll On:

- Vi har mellandagsrea, precis som alla andra affärer har. När vi har mellandagsrea? Annandagen, låter det bekant?

Kommentarer
Postat av: The very good friend med vågschkvalp i korsrygga

-Då blir det 59.90.

-Vad sa du?

-Ja vad sa jag egentligen? Jag står ju inte här och säger att jag vill ligga med dig om det är det du trot

2008-09-09 @ 16:48:35
Postat av: Ja det var jag igen...

Äe satan. TroR ska det naturligtvis vara!

2008-09-09 @ 16:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback