Guuuud?

Jag har just sett filmen Religious av Bill Maher. Och alla borde se den. Här snackar vi stark kritik och ifrågasättande av olika religioner. Fuckyeah. Jag blir både glad och frustrerad av att se denna film. Glad över att det finns fler som fattat att religion bara är att lura sig själv, frustrerad över att många religiösa människor är så fördomsfulla att de inte ens kan försöka ta till sig ett uns av verkligheten. Det är mest sorgligt.

Jag kan verkligen inte i mitt innersta förstå hur man på allvar kan förkasta evolutionen eller överhuvudtaget överväga att Bibeln skulle tala sanning. Boken med stort B tappade mig redan i Genesis, när Gud skapade himmel och jord. När ormen började snicksnacka med Eva i en trädgård med äppelträd vred jag mig lite. När Gud dränkte allt levande på jorden utom Abraham och de som joinat hans boat-trip kände jag "why?!". När Abraham fick söner som blev både, 200, 300, 400 och 500 år gamla satt jag som ett frågetecken. Jag undrade hur i hela Himalaya någon kan tro på detta? Det finns så mycket skitsnack i Bibeln, precis som i många andra böcker. Harry Potter känns faktiskt mer trovärdig.

Kan fortsätta denna diskussion hur länge som helst, för det är så oerhört intressant. Men Systemet stänger 14.00 och det är dags att röra på sig. Men se filmen FFS! :)



Religious - Bill Maher.
...

Kommentarer
Postat av: Sara slow

och ändå kan du vara bästa vän med mig! Som tror på sånt här. Jag är faktiskt ganska fanatisk.

Eller nu när jag tänker på det. Jag tar faktiskt ingenting på allvar. inte just nu iaf. men nu snackar vi inte att jag har det som en liten hobby vid sidan av heller.. hmm.. duu.. vi får ta o prata om det här ;)

Postat av: cake

lika mycket som du respekterar mig för att jag inte tror, lika mycket respekterar jag dig! ;)

2009-05-09 @ 16:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback